Review - Beast (2022) - Screendependent (2024)

Genre: Avontuur, horror, thriller
Distributeur: Universal Pictures
Releasedatum bioscoop: 10 augustus 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 2 november 2022

Review - Beast (2022) - Screendependent (1)

Recensie

Wie Afrika zegt, zegt eigenlijk ook meteen the big five. En nee, dan hebben we het niet over de voormalige vijf grootste accountancy- en advieskantoren, maar wel over de vijf grootste dieren van het Afrikaanse continent: de buffel, het luipaard, de olifant, de neushoorn en de leeuw. Hoewel ook jij deze dieren ongetwijfeld fascinerend vindt, kan je je het wellicht ook inbeelden dat het angstaanjagend is als je ooit met één van hen oog in oog zou komen te staan. Weet jij hoe je dan zou reageren? En wat als je hele gezin echt in gevaar zou zijn? Onder meer daarover gaat Beast, een gloednieuwe survivalfilm met Idris Elba én een moordlustige leeuw in de hoofdrol. Steengoede cinema of toch niet helemaal?

Review - Beast (2022) - Screendependent (2)

Nate is een hardwerkende chirurg die zijn uiterste best doet om zijn dochters een fijne jeugd te bezorgen. Na de scheiding en het overlijden van zijn vrouw, loopt de relatie met Norah en Meredith niet meer helemaal goed. Daarom besluit Nate de twee jongedames mee te nemen op een reis naar Zuid-Afrika om daar het dorp waar hun moeder is opgegroeid te bezoeken. Verblijven doen ze er bij Martin, één van Nates beste vrienden die zich in Zuid-Afrika inspant voor de bescherming van leeuwen. De hele populatie staat immers onder immense druk door stropers. Wanneer Nate, Martin, Norah en Meredith echter al snel oog in oog komen te staan met een erg gevaarlijke leeuw, wordt de leuke reis plotsklaps een heuse nachtmerrie. Hoe loopt dit uiteindelijk af?

Review - Beast (2022) - Screendependent (3)

Films waarin dieren centraal staan en een soort van horrorachtige dreiging betekenen voor de hoofdpersonages hebben de neiging om fantastische blockbusters te zijn. Zo lokten films als The Meg (2018) en Crawl (2019) enorm veel cinefielen naar de bioscoop. Beast, geregisseerd door Everest-regisseur Baltasar Kormákur, heeft dat succes evenwel niet gekend en dat is bijzonder. Inhoudelijk zou de film de fans van bovenstaande prenten immers ook moeten aanspreken. Beast wordt echter nooit echt een topfilm. Hoewel Kormákur er op bepaalde momenten wel echt in slaagt om je helemaal onder te dompelen in het verhaal, moet je vaststellen dat de prent in haar geheel veel te oppervlakkig blijft. Entertainend is het allemaal wel, maar daar blijft het dan ook bij.

Review - Beast (2022) - Screendependent (4)

Veel verhaal tref je in Beast jammer genoeg niet echt aan en dat ligt ongetwijfeld ook aan de ongelooflijk magere personages die je aantreft. Nate, Martin, Norah en Meredith hebben immers helemaal geen inhoudelijk interessante achtergrond. Afgezien van de interne strubbelingen tussen een hardwerkende vader en zijn puberende dochters brengt Baltasar Kormákur niet echt veel nieuws onder de zon. Gelukkig wordt de prent wel bevolkt door een erg getalenteerde cast. Idris Elba doet zijn uiterste best om van Beast een goede prent te maken, net zoals Sharlto Copley, Leah Jeffries en Meredith Samuels. Het getalenteerde viertal maakt van Beast dus zeker een erg entertainende cinemaprent, maar daarbij stoten ze meermaals op het flinterdunne karakter waar ze gestalte aan moeten geven.

Het verdict

Met Beast presenteert IJslands topregisseur Baltasar Kormákur een cinemaprent waarin een gevaarlijk beest centraal staat en een viertal mensen de stuipen op het lijf jaagt. Universal Pictures poogt met deze prent een antwoord te bieden op films als The Meg (2018) en Crawl (2019). Op het eerste gezicht lijkt de film dat zeker te doen, maar na een kwartiertje kan je maar één ding vaststellen: dit is cinema die erg weinig nieuws onder de zon brengt. Qua verhaal en personages stelt Kormákur enorm teleur, al doen Idris Elba en Sharlto Copley erg hun best om het geheel overeind te houden. Kortom: Beast is een leuke film om een keertje te kijken, maar meer ook niet. Beast wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 2 november 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Review - Beast (2022) - Screendependent (5)

Heb jij Beast op het grote witte scherm in de bioscoop ontdekt en vond je de film wel ongelooflijk goed? Ben je het niet eens met onze kritiek of kan je je net wel vinden in onze recensie? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening met de wereld te delen.