Beast (2022) - Film Recensie | SebKijk (2024)

Beast is – naar mijn mening – een van de grote filmverrassingen van 2022. Dit had gemakkelijk een identiteitsloze en onvermakelijke film kunnen worden. Regisseur Baltasar Kormákur weet – door de simpliciteit van het verhaal – de film een spannende identiteit en vermakelijke aard te geven. Doordat het verhaal van de film gewoontjes is, zal Beast niet een film voor iedereen zijn. Echter heb ik zelf enorm genoten van deze thriller film.

Of moet ik eerder zeggen dat Beast een survival monsterfilm? In Beast wordt het gevaar – een losgeslagen moordlustige leeuw – namelijk neergezet als een onverslaanbare kracht. Hierdoor weet Kormákur juist in te spelen op het monstergenre, waarbij de kunst van het overleven een belangrijke rol speelt. Op 2 november 2022 werd de spannende thriller filmBeastdoorUniversal Pictures Home EntertainmentenDay One MPMuitgebracht op Blu-ray en DVD. Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het verzenden van een recensie-exemplaar.

Inhoudsopgave

Over Beast (2022)

Beastis een Amerikaanse thriller film uit 2022. De film is geregisseerd doorBaltasar Kormákur. Het scenario is geschreven doorRyan Engle. De scenarist baseerde het scenario op het verhaal vanJaime Prima Sullivan. De cast van de film bestaat uit onder andereIdris Elba,Iyana Halley,Leah Sava Jeffries, enSharlto Copley. De film werd in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht op 19 augustus 2022. In de Nederlandse kwam de film uit op 11 augustus 2022. De film ontving gemixte recensies van de critici.Beastbracht ruim 59 miljoen Amerikaanse dollars op tegen een budget van 36 miljoen Amerikaanse dollars.

Idris Elbaspeelt de hoofdrol in deze bloedstollende thriller. Hij speelt eenweduwnaar die terugkeert naar Zuid-Afrika voor een lang geplande reis naar een wildreservaat. Zijn reis verandert in een angstaanjagende strijd om te overleven als hij en zijn dochters worden opgejaagd door een enorme, losgeslagen leeuw die wil bewijzen dat de savanne maar één toproofdier heeft.

Recensie

Beast opent mysterieus s’ nachts in Zuid-Afrika. Een groep stropers heeft een val opgezet om leeuwen te vangen en te vermoorden. Het is een spannende scène doordat een mannetjesleeuw weet te ontsnappen. Hierdoor spelen de stropers en de mannetjesleeuw beide de opgejaagden als de jagers. Regisseur Baltasar Kormákur weet direct met zijn openingsscène het (echte) gevaar van stroperij duidelijk in beeld te zetten. De spanning wordt in deze scène goed opgebouwd met het behulp van de belichting, geluidsbewerking, geluidseffecten en het camerawerk van cinematograaf Philippe Rousselot.

Het camerawerk van Rousselot volgt de personages op een vloeiende en dynamische manier, waarbij het overkomt alsof Beast een one-take film is. Het camerawerk is dus ook zeker een van de beste aspecten uit de film. Ook het acteerwerk van de cast is verrassend goed. In Beast weten Idris Elba, Iyana Halley, Leah Sava Jeffries en Sharlto Copley alle vier een uitstekende acteerprestatie neer te zetten. Elba speelt een weduwnaar die een ex-vrouw is verloren aan kanker. De acteur weet een geloofwaardige en krachtige acteerprestatie neer te zetten, waarbij hij als vader opnieuw in contact probeert te komen met zijn dochters.

Beast (2022) - Film Recensie | SebKijk (1)

Dit probeert de vader te doen door gebruik te maken van een goede gezonde dosis humor. Hiermee hoopt Elba’s personage op een luchtige manier in contact te komen – en te blijven – met zijn dochters. Elba’s personage is niet de enige die zijn ex-vrouw mist. Zijn tienerdochters – gespeeld door Iyana Halley en Leah Sava Jeffries – missen beide hun moeder. Het gemis van de moeder van het gezin is groot op beeld gezet. Nu wordt de relatie tussen het (huidige) gezin, de verloren moeder en de familievriend (gespeeld door Sharlto Copley) wel regelmatig via expositie aan het publiek verteld.

Gelukkig vormt dit bij Beast een minder groot probleem. Dit komt doordat de moeilijke relatie tussen de tienerdochters en de vader wordt gepresenteerd door het acteerwerk en de scherpe dialogen van het scenario. Beast bevat verder een redelijk verhaal. Ik zal niet voordoen alsof deze thriller film iets bijzonders of revolutionairs uitprobeert, maar voor een spektakelfilm doet het zijn werk goed. Er lijkt enige inspiratie genomen te zijn uit de Dick Maas-film Prooi, maar dit kan ook puur toeval zijn geweest. In Prooi loopt een losgeslagen en moordlustige leeuw rond in Amsterdam, waarbij de Nederlandse bewoners Amsterdam moeten zien te overleven.

Beast (2022) - Film Recensie | SebKijk (2)

In Beast worden de belangrijkste personages juist in het territorium van de moordlustige leeuw neergezet – de jungle van Zuid-Afrika. Dit maakt Beast ook de interessantere en betere film van de twee. Wat betreft metaforen en thematiek zit Beast ook redelijk in elkaar. Regisseur Baltasar Kormákur weet op een informatieve en spannende manier de gevaren van stropers en de zwarte markt voor dierlijke lichaamsdelen te benadrukken. Daarnaast speelt de regisseur ook in op de gelijkenissen tussen een leeuw die zijn troep beschermd tegen indringers in zijn territorium, en een vader die zijn tienerdochters en beste vriend moet beschermen tegen een moordlustige leeuw.

De spanning is hoog in de film, waardoor Beast ook oprecht monsterlijk, gruwelijk en soms zelfs angstaanjagend overkomt. De leeuw wordt als een niet te stoppen kracht gepresenteerd, waardoor Beast ook als een spannende survival monsterfilm werkt. Het acteerwerk, de gecomponeerde muziek, het camerawerk en het montagewerk dragen ook allemaal bij aan de spanningslevels van de film. Het bange acteerwerk van Iyana Halley en Leah Sava Jeffries is zo realistisch dat ik als kijker zelf mee werd genomen in de spanning en gruwelijkheden van de film. De actrices weten de paniek en stress, die ze krijgen van een moordlustige leeuw, goed over te brengen op de filmtoeschouwers.

Het camerawerk is naast het acteerwerk misschien wel de grootste bijdrager aan de spanning van de film. We maken het gevaar vanuit de personages mee. De camera volgt de personages, niet situaties of plaatsen waar ze zich in bevinden. Hierdoor voelt het claustrofobisch aan in zijn framing en cinematografie. Hierbij helpt het uiteraard ook dat de computer gegenereerde visuele effecten er goed genoeg uit zien om de leeuw geloofwaardig over te laten komen. Want als de leeuw er uit zag als die van Prooi, dan was Beast een stuk minder geslaagd geweest.

Beast (2022) - Film Recensie | SebKijk (3)

Conclusie

Beast is het soort thriller film waarvan je moet houden. Dit komt doordat Beast eigenlijk ook meer een survival monsterfilm, dan een thriller, is. Het is uiteraard overdreven wat de moordlustige en allesvernietigende leeuw allemaal overleeft, maar dit is onderdeel van wat de film zo’n vermakelijke monsterfilm maakt. De leeuw wordt namelijk oprecht gepresenteerd als een monsterlijk onstuitbare kracht. Echter is het meer dan te begrijpen dat Beast het minder goed zal doen bij een bepaald publiek. Het verhaal zelf is namelijk niet al te bijzonder. Naast enkele redelijk uitgeschreven thema’s en metaforen, is het verhaal van Beast best dunnetjes.

Zelf kon ik genoegen nemen met de thema’s over rouw, opvoeding en de gevaren van stroperij. Daarnaast vond ik de metaforische gelijkenissen tussen een man en leeuw die hun families willen wreken of beschermen ook uitstekend. Het acteerwerk van de cast is verrassend goed, waarbij Elba zoals gewoonlijk uitstekend is. Echter zijn het in Beast vooral Iyana Halley en Leah Sava Jeffries die de show weten te stelen. De actrices weten de paniek en stress, die ze krijgen van een moordlustige leeuw, aanstekelijk over te brengen op de filmtoeschouwers. Beast is vooral ook een spannende film, die zijn gruwelijkheden en gevaren bijzonder in beeld brengt.

Dit is vooral te danken aan het camerawerk van cinematograaf Philippe Rousselot. In zijn camerawerk legt hij de focus op de personages en dus niet op situaties of plaatsen. Hierdoor voelt het claustrofobisch aan in zijn framing en cinematografie. Het camerawerk van Rousselot volgt de personages op een vloeiende en dynamische manier, waarbij het overkomt alsof Beast een one-take film is. Beast blijft – naar mijn mening – een van de grote filmverrassingen van dit jaar. Om deze reden raad ik de film ook zeker aan. Beast is nu te koop op Blu-ray en DVD op (onder andere)Bol.com.

Waardering: 3.5 uit 5.

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Pres. Lawanda Wiegand

Last Updated:

Views: 6280

Rating: 4 / 5 (71 voted)

Reviews: 86% of readers found this page helpful

Author information

Name: Pres. Lawanda Wiegand

Birthday: 1993-01-10

Address: Suite 391 6963 Ullrich Shore, Bellefort, WI 01350-7893

Phone: +6806610432415

Job: Dynamic Manufacturing Assistant

Hobby: amateur radio, Taekwondo, Wood carving, Parkour, Skateboarding, Running, Rafting

Introduction: My name is Pres. Lawanda Wiegand, I am a inquisitive, helpful, glamorous, cheerful, open, clever, innocent person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.